Ve vybraném úseku vozovky, který má být ochráněn proti střetu zvěře s vozidly, se po obou stranách vozovky osadí patníky (správně „směrové sloupky“) s integrovanými plašiči systému I-Patník. Instalace těchto chytrých patníků u vozovky se provede běžným způsobem. V tomto úseku takto vznikne ochranný koridor systému I-Patník. Délka koridoru není omezena.

Vozidlo přijíždějící do tohoto úseku svým světlem (hlukem) vybudí některý z těchto patníků a rádiovou komunikací se dále aktivují patníky zbývající. Aktivace koridoru proběhne ve velmi krátkém čase. Takto aktivované patníky spustí plašící sekvenci a podél vozovky vznikne pro průjezd vozidla bezpečný koridor. Plašící sekvence trvá po celou dobu projíždějících vozidel. Pokud vozidla neprojíždějí, koridor se vypne a zvěř může volně přes vozovku přecházet.

Plašící sekvence se skládá z vhodné kombinace akustických a optických signálů, která zvěř od vstupu na vozovku odradí. Akustická část plašící sekvence je generována v kmitočtové oblasti, kterou lidské ucho neslyší. Optická část je složena ze střídy blikajících LED ve viditelném vlnovém spektru. Skladba plašící sekvence je vytvořena na základě námi získaných poznatků a testů. Významnou předností sekvence je, že se její průběh nahodile mění.

Statistiky i praxe ukazují, že ke střetům zvěře s vozidly dochází většinou v noci. Během denního světla jsou tyto střety výjimečné a řidič má i větší možnost reagovat. Proto je systém nastaven tak, že funguje od soumraku do rozednění. Aktivace se automaticky přizpůsobuje ročním obdobím a je vždy nastavena pro určené místo. Některé parametry v nastavení lze dálkově měnit.

Funkční doba těchto chytrých patníků je dána nízkou spotřebou elektroniky a napájecími bateriemi. Proto jsou patníky napájeny bateriemi vysoké kvality. Celý systém je konstruován na bázi „Ultra Low Power“ součástek, čímž je, spolu se zvoleným typem baterie, dána dlouhodobá funkčnost systému. Tuto garantujeme po dobu minimálně tří let. Předpokládáme ale, že doba funkčnosti baterií bude výrazně delší. V režimu on-line provozu je každá baterie průběžně monitorována servisním centrem a v případě její poruchy je generován e-mail či sms zpráva. Výměna baterie je za použití nástroje jednoduchá. Doba životnosti patníků systému je garantována po dobu 10 let.

Je-li systém provozován v on-line režimu, je v daném místě instalována samostatná řídící jednotka, která zajišťuje komunikaci koridoru s řídícím centrem. V tomto režimu provozu se nabízejí další možnosti ohledně odesílání některých dat či fyzikálních hodnot, například okolní teplota a vlhkost, tedy údaje související s možností tvorby náledí. V on-line režimu je možné provádět i některá nastavení, změna provozních režimů a podobně.

V servisním centru I-Patník jsou data ukládána na server a je možné tato dále poskytovat uživatelům běžnými webovými prohlížeči. Prostřednictvím speciální servisní aplikace mohou správci úseků sledovat provozní stavy jejich koridorů, získávat hlášení o poruchách, o útoku na systém, stav baterií jednotlivých patníků, informace o teplotách a podobně. Připojení k serveru a sledování údajů lze také prostřednictvím chytrých mobilních telefonů.

Každý chytrý patník obsahuje RFID čip s unikátním číslem, což významným způsobem usnaďnuje servisní činnost a jednoznačnou identifikaci. Polohy chytrých patníků v terénu jsou zaevidovány prostřednictvím GPS.

Příklad – Ve vybraném úseku vozovky v délce  1000 metrů, se  po obou stranách osadí celkem 44 těchto chytrých patníků. V této skupině patníků může být rovněž instalována řídící jednotka pro kontrolu činnost celé skupiny. Bez řídící jednotky žije systém autonomním provozem. S řídící jednotkou je systém I-Patník propojen do Internetu a výrazně se tak rozšiřují jeho další funkce.  

Kontakt

I-Bollard s.r.o.

Keřová 360/7
30100 Plzeň

info@i-bollard.cz

www.i-patnik.cz

+420 605 400 743

Kontaktní formulář

Zajímá Vás náš projekt? Vyplňte zákaznický dotazník a my se Vám ozveme!