I-Patník - Základní technické parametry plašiče

  • Rozměry plašiče: 70 x 70 x 25 mm bez antény
  • Váha: 55g bez baterie, 120g včetně baterie
  • Napájení: 3,6 V, baterie Li-SoC Typ C nebo D
  • Příkon: 65 mW provoz, 0,0036 mW klid
  • Vysílání: max: 10mW ERv ISM pásmu 868 MHz
  • Příjem: ISM pásmo 868 MHz
  • Plašící sekvence:
    • akustický tlak 82db /1m
    • akustický kmitočet: 10 kHz - 22 kHz
    • světelný signál: LED 3600 mcd / 70°
    • délka sekvence: 20s
  • Pracovní teplota okolí: -25 °C až 65 °C
  • Provozní doba baterie: 3 roky
  • Životnost: 10 let

Ve vybraném úseku vozovky, který má být ochráněn proti střetu zvěře s vozidly, se po obou stranách vozovky osadí patníky (správně „směrové sloupky“) s integrovanými plašiči systému I-Patník. Instalace těchto chytrých patníků u vozovky se provede běžným způsobem. V tomto úseku takto vznikne ochranný koridor systému I-Patník. Délka koridoru není omezena.

Vozidlo přijíždějící do tohoto úseku svým světlem (hlukem) vybudí některý z těchto patníků a rádiovou komunikací se dále aktivují patníky zbývající. Aktivace koridoru proběhne ve velmi krátkém čase. Takto aktivované patníky spustí plašící sekvenci a podél vozovky vznikne pro průjezd vozidla bezpečný koridor. Plašící sekvence trvá po celou dobu projíždějících vozidel. Pokud vozidla neprojíždějí, koridor se vypne a zvěř může volně přes vozovku přecházet.

Plašící sekvence se skládá z vhodné kombinace akustických a optických signálů, která zvěř od vstupu na vozovku odradí. Akustická část plašící sekvence je generována v kmitočtové oblasti, kterou lidské ucho neslyší. Optická část je složena ze střídy blikajících LED ve viditelném vlnovém spektru. Skladba plašící sekvence je vytvořena na základě námi získaných poznatků a testů. Významnou předností sekvence je, že se její průběh nahodile mění.

Statistiky i praxe ukazují, že ke střetům zvěře s vozidly dochází většinou v noci. Během denního světla jsou tyto střety výjimečné a řidič má i větší možnost reagovat. Proto je systém nastaven tak, že funguje od soumraku do rozednění. Aktivace se automaticky přizpůsobuje ročním obdobím a je vždy nastavena pro určené místo. Některé parametry v nastavení lze dálkově měnit.

Funkční doba těchto chytrých patníků je dána nízkou spotřebou elektroniky a napájecími bateriemi. Proto jsou patníky napájeny bateriemi vysoké kvality. Celý systém je konstruován na bázi „Ultra Low Power“ součástek, čímž je, spolu se zvoleným typem baterie, dána dlouhodobá funkčnost systému. Tuto garantujeme po dobu minimálně tří let. Předpokládáme ale, že doba funkčnosti baterií bude výrazně delší. V režimu on-line provozu je každá baterie průběžně monitorována servisním centrem a v případě její poruchy je generován e-mail či sms zpráva. Výměna baterie je za použití nástroje jednoduchá. Doba životnosti patníků systému je garantována po dobu 10 let.

Je-li systém provozován v on-line režimu, je v daném místě instalována samostatná řídící jednotka, která zajišťuje komunikaci koridoru s řídícím centrem. V tomto režimu provozu se nabízejí další možnosti ohledně odesílání některých dat či fyzikálních hodnot, například okolní teplota a vlhkost, tedy údaje související s možností tvorby náledí. V on-line režimu je možné provádět i některá nastavení, změna provozních režimů a podobně.

V servisním centru I-Patník jsou data ukládána na server a je možné tato dále poskytovat uživatelům běžnými webovými prohlížeči. Prostřednictvím speciální servisní aplikace mohou správci úseků sledovat provozní stavy jejich koridorů, získávat hlášení o poruchách, o útoku na systém, stav baterií jednotlivých patníků, informace o teplotách a podobně. Připojení k serveru a sledování údajů lze také prostřednictvím chytrých mobilních telefonů.

Každý chytrý patník obsahuje RFID čip s unikátním číslem, což významným způsobem usnaďnuje servisní činnost a jednoznačnou identifikaci. Polohy chytrých patníků v terénu jsou zaevidovány prostřednictvím GPS.

Příklad – Ve vybraném úseku vozovky v délce  1000 metrů, se  po obou stranách osadí celkem 44 těchto chytrých patníků. V této skupině patníků může být rovněž instalována řídící jednotka pro kontrolu činnost celé skupiny. Bez řídící jednotky žije systém autonomním provozem. S řídící jednotkou je systém I-Patník propojen do Internetu a výrazně se tak rozšiřují jeho další funkce.  

Montáž

  • jednoduchá instalace
  • konfigurace dle požadavku zákazníka
  • po nainstalování se jedná o bezúdržbový provoz
  • jednoduchá výměna baterie
  • dobíjení řídící jednotky ze solárního panelu

Instalace a montáž probíhá na základě předchozího jednání se zákazníkem. Během jednání provedeme prohlídku místa instalace a v případě on-line instalace systému I-Patník provedeme na místě ověření dostupnosti mobilního operátora. Na základě obhlídky a požadavků zákazníka je sada ve výrobě před montáží nakonfigurována.

Instalace v terénu je jednoduchá a od montáže standardních směrových sloupků se nikterak neliší. Při montáži je nutné dodržet kolmost a směrovost sloupků. Sloupky se osadí na patky a zapojí se napájecí baterie. Po umístění chytrých patníků v terénu se provede jejich GPS zaměření. Provoz systému je po nainstalování bezúdržbový.

Údržba, resp. čištění chytrých patníků se provádí běžným způsobem, jako u patníků standardních. V případě mytí tlakovou vodou nesmí být tato tlaková voda směrována kolmo a přímo na mřížku tvarovky elektronického plašiče.

Pokud je nutná výměna baterie, provede se jednoduchým způsobem za pomocí nástroje. Výměna baterie se předpokládá nejdříve za 3 roky.

Údržba řídící jednotky, pokud je součástí instalace, se provádí pouze očištěním plochy solárního článku od nečistot. Čištění se doporučuje jedenkrát za rok. Během zimních měsíců, pokud dojde k zasněžení solárního panelu, je nutné panel od sněhu očistit alespoň jednou měsíčně. Systém na zasněžení panelu upozorní.

Kontakt

I-Bollard s.r.o.

Keřová 360/7
30100 Plzeň

info@i-bollard.cz

www.i-patnik.cz

+420 605 400 743

Kontaktní formulář

Zajímá Vás náš projekt? Vyplňte zákaznický dotazník a my se Vám ozveme!